Bliv lokalt synlig på Google |Google My business

For mange virksomheder kan det være en stor konkurrencefordel at være synlig på lokale søgeord på google. Fx vil en restaurant eller et hotel, få rigtig mange besøg på deres hjemmeside, hvis de ligger højt i søgeresultaterne på lokale søgeord som f.eks. ”restaurant Aarhus” eller ”hotel København”.

Der er flere muligheder for at opnå topplaceringer på lokale søgeord i google:

  1. Adwords
  2. Søgeoptimering
  3. Linkbuilding
  4. SoMe (Social media)
  5. Google ”my business”.

Adwords:

Her kan du betale dig til en topplacering ved at betale x antal kroner pr. klik din hjemmeside får, på en søgning som f.eks. ”Hotel københavn”. En Adwords kampagne kan sammensættes på en dag, og allerede dagen efter, vil du få besøg på din hjemmeside, fra kunder der aktivt har søgt på ”Hotel københavn”.

Søgeoptimering:

Søgeoptimering kræver lidt mere tålmodighed. Hvis det virkelig skal ”virke” kræver det først en søgeordsanalyse, som identificerer alle søgeord inden for din branche. Derefter ofte en omstrukturering af dit website, sådan dette er optimalt i forhold til Googles robotter. Hertil omskrivning af mange af dine tekster, samt en teknisk gennemgang af dit website, der sikre der ikke er fejl og mangler.

Det tager altså tid og penge, at lave et ordenligt søgeoptimerings arbejde, og resultatet vil først komme efter nogen tid. Det vil ofte være en rigtig god investering, men ikke en ”her og nu” indtægtskilde.

Linkbuilding:

En anden metode til at få gode søgeresultater på er ved at lave links til din hjemmeside, fra andre hjemmesider. Men dette er igen langt mere avanceret end det lyder. Da Google er langt mere sofistikeret i dag end den var i går. Google beregner din placering ud fra 100 forskellige paramterer, som f.eks. ”Antal backlinks, antal likes på facebook, antal +1 på google+ osv.” Hertil er det ikke lige meget hvilke links du bygger til din hjemmeside, de skal nemlig hest være relevante for din virksomhed. Et godt link til et hotel kunne f.eks. være et link fra en ”hotel anmelder blog”. Hvor en anmelder ligger ”anmeldelser” af hoteloplevelser ud på nettet. Hvorimod et link fra ”bilbasen” ville være ligegyldigt, for et hotel.

Social Media:

Har du en social medie profil på facebook, google+, linkedin, instagram eller pinterest. Har du gode muligheder for at dele links til din hjemmeside og dine produkter. Men fælles for disse er at du drukner i mængden af andre virksomheders opslag og annoncer, hvis du ikke ligger en strategi for hvilket indhold du vil udbyde og herefter kræver det altså en stor indsats konstant at være synlig med dine produkter og ydelser.

Google ”My business”:

En nem metode til at komme hurtigt op i søgeresultaterne, dog kun på lokale søgeresultater, er en service Google tilbyder der hedder ”My business”. Med ”My business” har Google overtaget webservices som Krak’s funktion, ved at lave virksomheder liste deres ”virksomhedsprofil”. Du kan selv afprøve dette, ved at gå på google og søge på ”hotel københavn”. Så vil du se de 6 mest populære hoteller vises i en liste ”ovenover” de almindelige søgeresultater. Samtidig vises hotellernes placeringer også på et googlekort i højre side, oven over Adwords.

My Business profiler bliver altså prioriteret højere end almindelige søgeresultater. Hertil kan det ikke skade at lave en ”My Business” profil på google, uanset om du gerne vil være synlig på lokale søgeresultater eller ej, da du jo får et link til din hjemmeside, ved at lave en profil.

Det er super let at lave en ”My business” profil på google, følg blot linket her: https://www.google.com/business/

Skrevet af + Daniel Due