Guide til onpage søgeoptimering (SEO)

Søgemaskineoptimering eller SEO, kan inddeles i to kategorier: "On-page og Offpage". On-page SEO er alle de ting du kan gøre ved din egen hjemmeside, for at optimere den til Søgemaskinerne. Off-page SEO handler om de ting du kan gøre på internettet, for at udvide kendskabet til din hjemmeside.

SEO har den klare fordel, at det umiddelbart er omkostningsfrit. Når det så er sagt, er den klare ulempe, at det tager tid og kræver en vis forståelse for mediet. Men hvordan kan man overhovedet holde øje med besøgende på ens hjemmeside? Personligt benytter jeg mig af Google Analytics, som er en gratis webtjeneste der giver dig en lang række spændende værktøjer til at holde øje med dine besøgende. For at komme igang med SEO anbefaler jeg, at du tilmelder dig denne tjeneste. Når du første gang åbner Google analytics, vil der ofte ikke være meget at se. Men bare vent til du begynder at få besøgende på dit site, så bliver det rigtig spændende :)

Optimer dine META Tags til Søgemaskinerne (onpage)

Titlen

Titlen på din side er et af de vigtigste elementer i forhold til søgemaskinernes robotter. Og det er bestemt ikke ligegyldigt, hvad du skriver her. Prøv f.eks. at sæt dig i dine brugeres sted. Hvad ville de skrive for at finde din hjemmeside? Det gælder nemlig om, at få de søgeord du ønsker at blive fundet på, ind i titlen på din hjemmeside. Se evt. titlen på denne side.

Titlen er efterhånden, blevet et af de vigtigste parametre for google, dette giver umiddelbart også god mening, da overskriften ofte siger rigtigt meget om indholdet af f.eks. en artikel. Du skal derfor gøre rigtig meget ud af at få dine vigtigste keywords først i din title på hjemmesiden.

Description

Beskrivelsen er et META tag, som du kan og skal udfylde, da det er denne tekst der f.eks. vises på google. Gør hvad du kan her for at fange opmærksomhed!

Keywords

Udfyld keywords metatagget, via. dit CMS. Selvom Google ikke længere tager disse søgeord med i deres beregning på hvilken Rank dit indlæg har, så er det alligevel vigtigt, da det hjælper alle søgemaskinerne til at forstå, hvilke søgeord der reelt er vigtige.

HTML Elementer (H1,H2...)

Har du muligheden for det, kan du med fordel bruge de tags HTML stiller tilrådighed. Søgemaskinernes robotter, prioritere H1 højest, H2 anden højest osv. Men også andre HTML elementer vægtes højere end indhold, som f.eks. punkt opstillinger eller lister. Bold og Italic vægtes også højere end almindelig brødtekst. Så brug disse elemeter med omtanke, og selvfølgelig på dine keywords.

Indhold

Når alt kommer til alt handler det kun om en ting, indholdet :) Skriver du indhold som folk kan lide, vil brugerne selv og helt automatisk dele dette med andre. Spørg dig selv, er der et formål med dit indhold? Giver du dine læsere det de kom for? Har du givet dem en grund til at komme tilbage? Kan du svare ja til disse spørgsmål, så skulle det jo ikke været et problem for dig at få besøgende. Ellers læste jeg et spændende blog inlæg på larsbachmann.dk - 40 måder at skaffe links på. Her giver lars bachmann sit bud på, hvad man kan skrive om, eller gøre, for at få besøgende på ens hjemmeside. Selvom listen ikke er 100% alvorlig, syns jeg alligevel den tjener som rigtig god inspirationskilde!

Linkbuilding (offpage)

Links er Internettes Infrastruktur. Forstået på den måde at jo flere links der peger på din hjemmeside, desto flere besøgende kan du forvente at få. Den ældste metode til at skaffe besøgende er ved at tilmelde sine links til Link Kataloger. Du skal dog passe meget på at du ikke bruger alt din tid på at bygge links til din side, udelukkende via. linkkataloger, da mange linkkataloger er blevet "blacklistet" af google, og dermed mister linket sin værdi. Istedet bør du fokusere på at få gode links fra samarbejdspartnere, kunder ol. Hvis det link du får på en anden hjemmeside, faktisk er relevant for indholdet på din egen hjemmeside, har du sat dig i en rigtig god situation. Da google fortsat vil ligge mere vægt på relevans.

Hvis du er SEO kunde hos onlineBRAND, kontakt os da, for den gratis "Linkbuilding liste". En lille liste over sites, hvor det er muligt at få et backlink med forklaring, til hvordan du kommer igang med off-page seo.

Skrevet af + Daniel Due