Derfor skal du optimerer dine landingssider

Kend dine landingssider

Hvilken side lander en kunde på når de besøger din hjemmeside? Er det forsiden? Måske, men i langt de fleste tilfælde lander kunden på en underside.

Hvis du kigger i din statistik for din hjemmeside, kan du ret let identificere de mest populære landingssider for din virksomheds hjemmeside. En landingsside kaldes også et kontaktpunkt (Opdatereret: CORE PAGE) og det er altså den første side din kunde kommer i kontakt med, dvs. det ikke nødvendigvis er din forside kunderne bliver mødt af. Hos onlineBRAND arbejder vi derfor med at alle sider på en hjemmeside er landingssider (CORE PAGES) - og derfor bør optimeres derefter. I dette indlæg kan du altså læse om den visuelle optimering af landingsider. Det er dog også høj aktuelt at søgeoptimere disse landingssider. Men mere om det i et fremtidigt blog indlæg.

Optimer dine landingsider (CORE PAGES)

Hvad mener vi så med det? Jo, alle sider der er relevante for dine kunder bør være optimeret. Det kunne f.eks. være:

  • Produkt sider
  • Virksomhedens ydelser
  • Kontaktsiden
  • Om os siden
  • Tilmeld kursus
  • Tilmeld nyhedsbrev
  • Konkurrencer
  • mm.

Der er altså mange sider som bør optimeres. Men hvordan kan man så optimere dem?

Før vi dykker ned i konkrete eksemper på optimering kommer her lidt teori om heatmaps og brugeradfærd på hjemmesider.

Heatmap, brugeradfærd og prioritering

Herunder, vises et Heatmap henover Googles website søgning. Billedet er et visuelt resultatet af brugernes klik adfærd.

onlinebrand heatmap

Der hvor farven er Rød, har vi en stor klik aktivitet. Der hvor farven er Blå, har vi en lav klik aktivitet.

Billedet herover viser at der er størst klik aktivitet i øverst i venstre side af skærmen. Billedet afspejler faktisk en typisk tendens for de fleste websites, i den vestlige verden, da læseretningen er venstre mod højre. Og brugere derfor først lader deres blik falde på venstre side, da det falder dem naturligt.

Brugere er snæversynet, men målrettet.

De fleste brugere er hvad man kan anse for værende snæversynet. En kendt problemstilling når vi snakker om brugervenlighed. Internettets omfattende struktur har betydet at information kan være lige så svær at finde, som en nål i en høstak. Dette har resulteret i en meget overfladisk adfærd fra brugerne. Der som robotter scanner websites, efter ledetråde, der kan føre dem videre i deres søgen. Finder brugeren umiddelbart ikke noget, der ser lovende ud, vil de straks trykke tilbage, og gå videre til et nyt website. Hvad kan vi bruge det til?

Det er altid vigtigt at have teorien i baghovedet, igennem hele webdesign processen. Dataen på billedet fortæller jo nemlig, at ikke alle placeringer på skærmen er optimale. Det ville f.eks. være en meget dårlig ide at placere et vigtig element nederst til højre. I stedet bør dit primær budskab prioriteres højt, ved at placere det inden for brugerens umiddelbare synsfelt.

Prioritering er altså nødvendigt!

Hvis du vil have brugeren til at købe en varer, skal du altså placere varen foran ham, og ikke forvirre eller aflede opmærksomheden med tilbud om nyhedsbrev eller lignende. Som udgangspunkt starter design processen med at skitsere forskellige layout muligheder. Dette gøres på baggrund af en liste over ønskede elementer. Elementer der selvfølgelig skal prioriteres. Her kan man med fordel tage udgangspunkt i de kritiske succes faktorer. Hvad er vigtig på din landingsside? Ønsker du at sælge et produkt, skal produktet selvfølgelig i fokus.

Visuelt kan man også guide brugerne, derhen hvor man ønsker. Man kalder det Visuelt Hierarki. Lige som vi tiltrækkes af det andet køn, tiltrækkes vores opmærksomhed også af grafisk tunge elementer, der skiller sig ud. Dette kan man udnytte i designet af landingssider og selve webdesignet, med f.eks. store pile der peger på købs knappen.

Design af landingssider (CORE PAGES)

Med lidt baggrundsviden om heatmaps og prioritering af elementer kan vi nu gå videre med konkrete bud på optimering af landingssider. 

Landingssider har ofte et specifikt formål. Typisk ønser en virksomhed at sælge et eller flere produkter men målet med en landingsside kunne også være at: "Skaffe et lead til salgsafdelingen eller få en kunde til at tilmelde sig nyhedsbrevet". Når vi designer landingssider arbejder vi med godt design, god kommunikation, P.E.T modellen og klare CTA. Du kan læse mere om P.E.T modellen her. Her er dog konkrete eksempler på Trust elementer som med fordel kan implementeres på landingssider ifølge P.E.T modellen. 

Det kan landingssider indeholde:

  • Kunde udsagn (Der bekræfter brugerne i at de fortager et godt køb).
  • USP/ESP (Produktets vigtigste egenskaber).
  • Kontaktinformationer (Lad endelig kunden vide i sidder parat ved telefonen).
  • Tillidssymboler (E-handelsmærket og Trustpilot er eksempler på tillidssymboler).
  • En simpel data formular (Kræv kun de vigtigste informationer af dine kunder).
  • Video (Hvis det sælger budskabet).
  • mm.

Det er også vigtigt at huske, de elementære regler for "persuasive design". Dette kan i praksis gøres ved at identificere de faktorer der kan ødelægge et salg. Herefter gælder det jo så om at eliminerer disse, en for en.

Her er en række eksempler, der helt sikkert vil gøre kunden utryg hvis de ikke er at finde:

  • Andre køberes kommentarer til produktet samt service.
  • Leveringstid
  • Pris
  • Forretningsbetingelserne
  • Kontakt information
  • Telefonnummer til kundeservice
  • Detaljeret produkt information
  • Lagerstatus
  • mm.

Er kunden det mindste i tvivl køber de ikke varen hos dig, men med stor sandsynlighed ved en konkurrent de har større tillid til.

Klare Call to action elementer

Til sidst men ikke mindst skal dine landingssider have klare CTA elementer, i form af knapper og formularer der kan udfyldes.

Denne artikle er blevet opdateret. Da CORE PAGE modellen har set dagens lys. CORE PAGE modellen er blevet "mainstream" og det Landingsside begrebet afløses altså heraf. Denne artikel er oprindeligt fra 2012. Vi har altså længe arbejdet med denne brugerorienteret tilgang. Men nu skriver vi 2016 og Landingsside tilgangen til at designe og udvikle hjemmesider er blevet så essenssiel, at den har fået sin egen model. Du kan downloade vores whitepaper om CORE PAGES her på siden.

Skrevet af + Daniel Due