Lixtal - Målret dine tekster til dine brugere!

Som webdesigner og aktiv blogger, har jeg skrevet mange tekster til internettet. Men først for nylig lærte jeg om Lixtal. Lixtal er en forkortelse for læsbarhedsindex. Og er et sjovt værktøj der kan give dig et praj om hvor svær din tekst er at læse.

Formlen:

LIX = O/P + (L*100)/O
O = antal ord i teksten.
P = antal punktummer i teksten.
L = antal lange ord (over 7 bogstaver lange).

Jeg har fundet flere kilder der skriver 6 og flere der skriver 7?

Læsbarhedsindexet udregnes ved at se på antal ord pr. sætning plus procentdelen af "svære" ord. Svære ord, er ifølge formlen ord på 7 bogstaver eller derover. Dette er dog også en afgørende faktor, for hvorfor du ikke skal starte forfra på din tekst, hvis dit lixtal er højere end forventet.

Lixtal er kun en vejviser!

Lixtal kan nemlig ikke bruges på alle former for tekster. F.eks. Skriver jeg her på min blog med et lixtal på 44 i gennemsnit. Hvilket må siges at være meget højt. Men mit mål med dette site er jo også at kommunikere med mennesker med samme interesse som mig. Nemlig indenfor webdesign, brugervenlighed, søgemaskineoptimering og online markedsføring. Derfor skriver jeg naturligvis i fagsprog. Og derfor syns jeg heller ikke at sværhedsgraden af ordene svare til det høje Lixtal. Så forhåbentlig rammer jeg målgruppen trods det høje lixtal ;)

Niels Gamborg har lavet denne online Lixtal beregner, du kan prøve ved at følge dette link: Lixtal beregner

  • >55 Meget svær, faglitteratur på akademisk niveau, lovtekster.
  • 45-54 Svær, f.eks. saglige bøger, populærvidenskabelige værker, akademiske udgivelser.
  • 35-44 Middel, f.eks. dagblade og tidsskrifter.
  • 25-34 Let for øvede læsere, f.eks. ugebladslitteratur og skønlitteratur for voksne.
  • <24 Let tekst for alle læsere, f.eks. børnelitteratur.

Hjemmesidetekster generelt

Lixtal er dog lagtfra det eneste man skal forholde sig til når man skriver tekster til internettet, er det ikke nok at kopiere dine tekster ind, de skal omskrives. Gerne med mange overskrifter, afsnit og gerne i et let læseligt sprog. Det er desuden langt svære at fastholde en læsers opmærksomhed på Internettet, dette skyldes mange faktore, dem kan du læse lidt om her. Hjemmeside tekster der virker!

Det spændende ved lixtal er at det er super brugbart til et medie som Internettet.

Med ovenstående i baghovedet kan man med fordel skrive små teaser tekster med lave lixtal, til at fange læserens opmærksomhed, der linker til mere uddybende artikler med lidt højere lixtal. Du ser da også Netaviser, nyhedswebsites ol. med netop denne opbygning!

Lixtal er et hjælpeværktøj! Men med teorien i baghovedet, er man lagt bedre klædt på til at skrive gode tekster! :) Keep it simple, stupid!

Jeg vil ikke uddybe meget mere, da Lixtal er en gammel ræv i den trykte branche, er der rigelig information at hente på internettet. Jeg har dog lige fundet et par links til dig :)

Links:
Niels gamborg har skrevet en rigtig god artikel om Lixtal her: Lix, Lixtal og læsbarhed

Skrevet af + Daniel Due